wtorek, 19 kwietnia 2011

WYDARZENIA

Katarzyna Panasiuk
Łukasz Lewicki
Aleksandra Rzewuska


XL DNI SPOŁECZNE



      W dniach 11 – 13 kwietnia 2011 roku w Instytucie Socjologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego odbyły się XL Dni Społeczne pod hasłem: „Socjologia w rozmiarze XL, czyli rzecz o nowych dyscyplinach socjologii”. Trzydniową konferencję zorganizowało Koło Studentów Socjologii KUL z pomocą Kuratora Koła pana dr. hab. Arkadiusza Jabłońskiego.

      Tegoroczne DS poruszały temat nowych subdyscyplin socjologii. Swoje referaty wygłaszali wybitni naukowcy z całej Polski, przedstawiciele organizacji związanych z badaniami, a także studenci. Wykłady przeplatały się z dyskusjami, w których uczestniczyli zebrani na auli.

      Pierwszego dnia konferencji ks. dr hab. Stanisław Fel, dyrektor Instytutu Socjologii, oraz dr hab. Arkadiusz Jabłoński wraz z koordynatorem DS Anną Jarszak, oficjalnie otworzyli XL Dni Społeczne, złożyli gratulacje i podziękowania organizatorom, przedstawili pokrótce tematy oraz historię Dni Społecznych. 

      Następnie Magdalena Murat, prezes KSS, poprowadziła panel „Wspomnień czar - jak socjologia na KUL kreowała się na przełomie 40 lat”, w którym uczestniczyli dawni członkowie Koła, m.in. mgr Piotr Lewandowski i mgr Tomasz Peciakowski. Opowiadali oni, jak niegdyś wyglądała organizacja Dni Społecznych, z jakimi trudnościami się spotykali i jakie sukcesy udało się im odnieść. 

     „Co nowego w socjologii?” – taki tytuł miało kolejne wystąpienie, a prelegentem był wybitny profesor Lech Zacher. Według niego, we wszelakich badaniach powinna dominować interdyscyplinarność, a monodyscyplinarności mówi stanowcze „nie”. Należy wykraczać poza dyscyplinę i dostrzec złożoność świata. Profesor Zacher zwrócił uwagę słuchaczy na kilka pojęć i cech, które są nierozerwalnie związane ze skomplikowanym, kolorowym, a nie czarno – białym światem, m.in.: zmiana (postęp, regres), ambiwalentność, nieliniowość, wielopostaciowość, niejednoznaczność, rozmycie, sieciowość, przejściowość. 

      W drugim dniu konferencji odbyły się dwa panele. Pierwszy „Co łączy muzykę, film i fotografie z socjologią?”brzmi ciekawie i bardzo wciągnął słuchaczy, ponieważ prelegenci przygotowali liczne krótkie filmiki, wystąpienia i slajdy. W tym bloku udział wzięli: mgr Izabela Frankiewicz – Olczak z Uniwersytetu Łódzkiego, która mówiła o socjologii filmu,
dr Jerzy Kaczmarek z Uniwersytetu Adama Mickiewicza, ekspert w dziedzinie socjologii wizualnej, oraz dr Barbara Pabjan z Uniwersytetu Wrocławskiego, specjalista od socjologii muzyki. Dr Justyna Szulich - Kałuża (KUL) posługiwała się badaniami w większości publikowanymi w specjalistycznym języku angielskim.

      Moderatorem drugiego panelu zatytułowanego „Blogerzy – gwiazdy interetu” był mgr Tomasz Sieduszewski z UMCS. W debacie uczestniczyli Paweł Lipiec – bloger, Prezes Polskiego Badania Internetu Andrzej Garapich. 

      Natomiast na zakończenie tego dnia dr Paweł Nowak z UMCS poprowadził wykład zatytułowany „Media w nowoczesnym społeczeństwie”. Wyróżnił on kilka rodzajów komunikacji medialnej, np. masowa, oficjalna, wizualna. Dr Nowak w swoim wystąpieniu zauważył, że media mówią nam, co mamy myśleć i robić, o czym myśleć, czego nie myśleć, jak myśleć i gdzie należeć. Media spełniają więc rolę IV władzy.

      Przez te dwa dni wystąpienia mieli wykładowcy. Trzeciego dnia natomiast szansę pokazania swoich przemyśleń nie tylko w dyskusji mieli również studenci. Pierwszy głos zabrał jednak dr Łukasz Rogowski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Zastanawiał się, dlaczego obraz jest ważny? Obraz, czyli nie tylko to, co tworzą malarze, nie tylko zdjęcia, plakaty, ale obraz to to, co po prostu widzimy. Dr Rogowski postawił 5 pytań: Dla kogo są ważne? W jaki sposób funkcjonowały kiedyś w społeczeństwie? Kiedy stały się ważne? Dlaczego są ważne współcześnie? Dlaczego obrazy są ważne dla socjologii? Bardzo ciekawie zaprezentował też odpowiedzi na nie, z przykładami na slajdach. Prelegent poruszył też kwestię 3 wymiarów obrazów w socjologii: podmiotowy (są ważne dla społeczeństwa), metodologiczny (wykorzystywane są do badań) i interwencyjny (zmieniają życie społeczne). 

     Po tym wystąpieniu przyszła pora na studentów. Martyna Kwaśniak (II rok socjologii KUL) omówiła temat „"Rzucili singiel Beatlesów!", czyli co oferują lubelskie Empiki”. Przytoczyła historię księgarń Empik i przeanalizowała trzy znajdujące się w Lublinie pod kątem podobieństw i różnic w zakresie miejsca poszczególnych działów czy kreacji. 

     Kolejne wystąpienie miała Hanna Dębska (II rok socjologii UP w Krakowie). „Praktyczne zastosowanie zasad wywierania wpływu w reklamie. Sześć skutecznych reguł psychologicznych, którym chcąc nie chcąc podlegamy” – dość długi tytuł, ale myślę, że było to jedno z ciekawszych prezentacji. Ponieważ rzecz była o reklamie, Hania zamieściła wiele jej przykładów, omawiając wspomnianych sześć reguł: reguła wzajemności, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, lubienie i sympatia, autorytet, niedostępność. Ich autorem jest psycholog Robert Cialdini, który zawarł je w książce „Wywieranie wpływu na ludzi”. 

     Po wszystkich prezentacjach i dyskusjach przyszła pora na zakończenie XL Dni Społecznych, które upłynęły pod hasłem: „Socjologia w rozmiarze XL, czyli rzecz o nowych dyscyplinach socjologii”. Anna Jarszak, koordynatorka DS, podziękowała za uwagę i zaprosiła wstępnie na kolejne już za rok. Muzyka, fotografia, film – to działy kultury niewątpliwie związane z nauką o społeczeństwie i obecne w życiu każdego człowieka.

Komentarz uczestnika - Łukasz Lewicki  
Dni Społeczne wydają się być prze wszystkim wielkim wydarzeniem dla ich organizatorów – zdobywają niezbędne doświadczenie w zakresie przygotowania „eventów”, wystąpień publicznych oraz zawierają korzystne znajomości z wartościowymi ludźmi. Uczestnictwo w tworzeniu takiego projektu jak Dni Społeczne daje korzystny wpis do CV. Gorzej jeżeli chodzi o odbiorców – w przypadku pasjonatów tematów prezentowanych podczas konferencji wszystko jest w porządku – oni słuchają, chłoną wiedzę a nawet biorą udział w dyskusji, wzbogacając wystąpienie. Dla laików są niczym wykład o interesującym temacie, ale złym przekazie. Studenci są na konferencjach przeważnie w ramach zajęć – by zjawiali się z własnej woli należało by zmienić wizerunek konfekcji, a w konsekwencji nastawienie studentów. Jeśli chodzi o najlepsze tematyczne konferencje, to te poruszające temat mediów i ich roli w społeczeństwie oraz analizę technik wywierania wpływu w reklamie.

Komentarz uczestnika - Aleksandra Rzewuska
Za najlepszą prelekcję uważam wystąpienie Hanny Dębskiej, studentki krakowskiego UP, na temat „ Praktyczne zastosowanie zasad wywierania wpływu w reklamie. Sześć skutecznych reguł psychologicznych, którym chcąc nie chcąc podlegamy.” Temat iście długi i mógłby sugerować nadmierne teoretyzowanie przez młodą prelegentkę. Jednak ku mojemu zaskoczeniu teoria była tak umiejętnie wpleciona w całość prezentacji pomiędzy przykuwającymi uwagę komentarzami a licznymi przykładami reklam w formie zdjęć i filmików, że audytorium okazało się niewzruszone czasem wystąpienia. Publiczność żądała więcej. Myślę, że mogę pozwolić sobie, w imieniu obecnych wtedy studentów, na słowa pozytywnej krytyki. Podsumowując: entuzjazm plus pasja równa się zaciekawiona i zaintrygowana publiczność.